De Hoge Raad geeft gezichtspunten voor het verbetertraject
21 juni 2019 
in Ontslag

De Hoge Raad geeft gezichtspunten voor het verbetertraject

In de Ecofys-beschikking van 14 juni 2019 geeft de Hoge Raad gezichtspunten voor het verbetertraject. Bij ontslag wegens disfunctioneren dient  de werkgever de werknemer in staat te stellen zijn of haar functioneren te verbeteren voordat tot ontslag kan worden overgegaan.

In de Ecofys-beschikking oordeelt de Hoge Raad over de vraag in hoeverre de werkgever de werknemer in staat moet stellen zijn of haar functioneren te verbeteren voordat tot ontslag kan worden overgegaan.

De Hoge Raad wijst erop dat de wet niet bepaalt op welke wijze de werkgever de werknemer in de gelegenheid moet hebben gesteld zijn of haar functioneren te verbeteren.

Volgens de Hoge Raad dient de werkgever de werknemer serieus en reëel gelegenheid tot verbetering te hebben geboden. Dit leidt de Hoge Raad af uit de ingrijpende gevolgen die een ontbinding op grond van disfunctioneren voor een werknemer kan hebben en de eisen van goed werkgeverschap.

Welke hulp, ondersteuning en begeleiding in een concreet geval van de werkgever mag worden verwacht in het kader van een verbetertraject hangt naar de mening van de Hoge Raad af van de omstandigheden van het geval. Ook de wijze waarop een en ander moet worden vastgelegd, hangt volgens de Hoge Raad af van de omstandigheden van het geval.

De Hoge Raad laat weten welke gezichtspunten daarbij een rol kunnen spelen. Dat zijn volgens de Hoge Raad:

  • de aard van de functie;
  • de inhoud van de functie;
  • het niveau van de functie;
  • de bij de werknemer aanwezige opleiding;
  • de bij de werknemer aanwezige ervaring;
  • de aard van het disfunctioneren;
  • de mate van disfunctioneren;
  • de duur van het disfunctioneren vanaf het moment dat de werknemer daarvan op de hoogte is gesteld;
  • de duur van het dienstverband;
  • wat er in het verleden al is ondernomen om tot verbetering van het disfunctioneren te komen;
  • de mate waarin de werknemer openstaat voor kritiek;
  • de mate waarin de werknemer zich inzet voor verbetering;
  • de aard van het bedrijf van de werkgever.
  • de omvang van het bedrijf van de werkgever.

Persoonlijke hulp

Ben je werkgever en ben je benieuwd welke hulp, ondersteuning en begeleiding je een werknemer dient te geven, die volgens jou disfunctioneert? Bel mij op 010-2600088 voor een gratis intake gesprek of laat je contactgegevens achter via onderstaand contactformulier, zodat ik telefonisch contact kan opnemen met jou voor een gratis intake gesprek.

Ben je werknemer en ben je verwikkeld in een verbetertraject of heeft je werkgever je laten weten jou te willen ontslaan wegens disfunctioneren en vraag jij je af of je werkgever wel goed handelt? Bel mij op 010-2600088 voor een gratis intake gesprek of laat je contactgegevens achter via onderstaand contactformulier, zodat ik telefonisch contact kan opnemen met jou voor een gratis intake gesprek.

Over de schrijver
Ilma van Aalst is begin 2000 begonnen als advocaat arbeidsrecht en dus ruim 22 jaar werkzaam als advocaat arbeidsrecht. Eerst is Ilma ruim tien jaar werkzaam geweest als advocaat arbeidsrecht bij Poelmann van den Broek in Nijmegen en Eversheds Sutherland in Rotterdam. In 2010 heeft Ilma advocatenkantoor arbeidsrecht 7 Laws of Persuasion opgericht. Ilma is sinds 2007 lid van de Vereniging Arbeidsrecht Advocaten Nederland (VAAN), de vereniging die van de Nederlandse Orde van Advocaten het keurmerklogo voor arbeidsrechtspecialisten heeft ontvangen. Sinds begin 2016 is zij een door de VAAN erkende intervisie gespreksleider. Daarnaast is zij lid van de Vereniging Rotterdamse Arbeidsrecht Advocaten. Naast haar werkzaamheden als advocaat arbeidsrecht verricht Ilma sinds 2008 ook werkzaamheden als docent arbeidsrecht.